Terima Kasih Mak...!!! Saya Saayaaaang Mak...!!!

Terkejutnya melihat begitu banyak ucapan tahniah di dinding facebook...! Berbunganya hati membaca doa ikhlas dari kenalan baru dan lama, kawan-kawan sekolah juga kawan-kawan belajar, saudara mara jauh dan dekat serta anak-anak termasuk murid-muridku yang berada di seluruh pelusuk dunia. Terima kasih...!!!

Ya betul, tanggal 27 Disember 2010 ialah tarikh lahirku. Ucapan dan doa amatku hargai. Semoga ucapan dan doa itu membawa kebaikan untukku di hari-hari mendatang...! Terima kasih sekali untuk semua yang mendoakanya. Tiada apa yang paling istimewa bagiku pada hari ini cuma bersyukur atas anugerah kesihatan, kebahgiaan dan keceriaan hidup yang Allah berikan. Syukur atas ehsanNya yang masih membenarkanku bernafas dan menjalani kehidupan bersama keluarga tercinta. Syukur kepadaNya kerana memberikan lagi masa untuk aku membasuh dosa-dosa yang lalu. Semoga Allah tetapkan iman dan tambahkan taqwa pada diri yang lemah ini. Semoga aku tidak leka dan lalai dengan fitnah-fitnah dunia....!

Bagiku, sebenarnya yang paling bermakna pada hari lahir kita ialah apabila kita mengenangkan ibu yang melahirkan kita. Ibulah sepatut yang kita raikan pada hari lahir kita...! Hari lahir kita ialah hari ibu yang melahirkan kita. Ibulah yang selayaknya diberikan hadiah dan penghargaan. Ucapkanlah terima kasih kepada ibu pada hari lahir kita atas keperitannya melahirkan kita. Bayangkanlah..., betapa getirnya jiwa dan raga seorang ibu menanggung kesakitan di saat ingin mengeluarkan kita sewaktu itu...! Hari itu kita melihat dunia. Hari itulah kita mulakan diari hidup kita...! Tapi sedarkah kita, bermula hari itulah kita menyusahkan ibu kita! Sememangnya kesusahan itu tidak pernah ibu kita runguti dan sememangnya itulah fitrahnya..., tetapi mengapa kita gembira tanpa mengenang kesusahan ibu di saat itu???

"Terima kasih Mak...!!! Jasa dan pengorbanan Mak tidak akan saya lupa...! Saya tetap kenang dan ingat Mak. Saya sayang Mak...!!! Terimalah hadiah yang tidak seberapanya ini jika dibandingkan kesusahan Mak membesarkan saya...! Emaklah ratu hati saya...! Terima kasih, Emakku sayang...!"

Kesyukuran tidak terhingga kepada Ilahi kerana ibu dan bapaku masih lagi sempat melihat anaknya yang sudah melewati empat puluhan ini...! Betapa susahnya ibu bapa melengkapi hidupku sejak dari lahir, zaman kanak-kanak, remaja, perkahwinan sehinggalah aku pula kini mengurusi kehidupan anak-anakku...!

"Terima kasih Emak dan Abah...! Saya sangat hargai kehidupan ini...!!! Semoga Allah sentiasa memberkati Mak dan Abah...!"

Comments

Popular posts from this blog

TERIMA KASIH, YA ALLAH!

JEJAK MURABBI