Selamat datang dan salam sejahtera...!
Semoga aura haruman kasturi dari Raudah Firdausi sentiasa bersama kita...

Monday, July 6, 2009

Sejarah Yang Berlalu Menitip Hari-hari Terakhir di SKJ

12 Mei 2009

PK1 mengucapkan tahniah ketika sibuk menguruskan murid Tahun 4 dalam Program Teknik Menjawab Soalan. Terkejut apbila diberitahu PPD telefon GB, nama naik sebagai PK! Betul ke? Macam tak percaya... Senyap, terkedu...! Semasa terima cenderahati, GB pulak ucap tahniah..., Hi macam ye je! Betul ke? Lepas tu, dalam Mesyuarat Asrama, GB umum jugak..., rasa malu pulak, mana hitam putihnya? GB kata, surat akan diberi kemudian. Tarikh lapor diri 16 Mei tapi PK1 kata 16 Jun, mana satu ni?

Apa pun, perasaan mula berbelah bagi, antara suka dan duka! Suka, mungkin ini satu pengiktirafan dan satu peluang yang lebih baik! Duka, apabila teringatkan anak murid, kawan-kawan dan sekolah yang sudah 17 tahun mencurahkan bakti di dadanya! Sayangnya hati terhadap karenah anak-anak SKJ dan keakraban kawan-kawan, menjadikan hati sedih! Teringat pula tentang kepakaran yang telah diperolehi sebagai guru BM, tentulah akan hilaang dengan sendirinya kerana mungkin tak akan mengajar lagi mata pelajaran teras! Tak mahu tukarlah...! Apa lebihnya jadi PK? Buat orang marah aje! Nanti kena hantar jauh pula? Cari masalah aje... Biarlah sampai pencen kat sini! Tapi GB kata, ambillah peluang ini kerana paling jauh hanya sekitar Kinta Utara. Lagi pun masa masih panjang, banyak lagi peluang lain!

Balik rumah beritahu suami, suami begitu positif dan amat galakkan serta beri sokongan 100%! Apa lagi nak beri alasan..., tunggu ajelah harinya dengan penuh debaran! Kemanalah aku akan dihantar? Mungkinkah ke SK Tasek, atau SK Tasek Dermawan! Adik-adikku juga saspen menunggu! Harap-harap ke sekolah kecil Gred B dekat rumah je... Boleh le slow-slow belajar. Berserah dan tawakal lah kepada Allah kerana Dia Maha Mengetahui kemampuan hambaNya!

Kawan-kawan ucap tahniah, bising...! "Kak ni... melimpah ruahlah rezki, dapat sambung belajar, dapat lulus 4&4, anak-anak berjaya, dapat offer PK dan APC 2008 lagi! Hai..., bila nak belanja kami ni?" Ye tak ye juga, banyaknya rezki Allah beri...! Kenapa tak mahu berkongsi dengan kawan? Syukur, Alhamdulillah...! Bincang-bincang dengan suami, akhirnya.....

26 Mei 2009

Petang Selasa tercapailah hasrat dan hajat di hati ingin berkongsi rezki dan meraikan kawan-kawan SKJ sessi pagi termasuk staf sokongan. Terima kasih, Pn. Maznah dan Ustazah Sophiatun yang menambah selerakan menu hari itu, Sampai bila-bila pun menjadi kenangan yang tak akan dilupakan! Teramatlah gembiranya, apabila Pn. Che Yong, Kak Harison(PK Koku MGS), Kak Dina (PK Koku Manjoi 1) dan hampir 95% yang dijemput sudi hadir temasuk PK1, Pn. Hjh. Norma dan PK HEM, Pn. Rohana. Hanya GB yang tidak dapat hadir kerana ada hal di Kedah. Terima Kasih semua! InsyaAllah, ada rezki lagi saya tak lupakan kawan-kawan!

15 Jun 2009

Pagi-pagi lagi, Chik (Ustazah Azimah) tanya dapat sekolah mana? Beritahu dia, tak tau lagi! Entah-entah, tak dapat kot! Tengah jalan, Cikgu Faizul ucap tahniah. Hei..., tahniah apa? Gi pejabat, diberitahu dapat ke Sekolah Seri Kepayang, Fair Park. Guru besarnya, Hjh. Faridahnon bekas PK1 SKJ, Alhamdulillah! Tapi, mana sekolah ni...? Telefon suami, rupa-rupanya sekolah dekat Stadium Indera Mulia, belakang Kedai Kabinet Dapur REMCO! Ooo.... tengah-tengah bandaraya Ipoh!

16 Jun 2009

Pergi lapor diri. GB, Hjh. Faridahnon tiada di sekolah. Bekas PK Koku yang dilantik PK HEM di sekolah yang sama menyambut kehadiranku. Meneliti maklumat dan tinjau-tinjau sekitar sekolah menjadikan hati rasa lega kerana bilangan muridnya hanya 258 orang sahaja termasuk 35 orang murid Pendidikan Khas. Melihat suasana yang nyaman menyebabkan hati menjadi tenang. Selesai memberi surat mohon penangguhan tugas, aku berpatah balik ke SKJ.

19 Jun 2009

Melaksanakan tanggungjawab sebagai guru kelas 4 Teratai. Menyambut kehadiran ibu bapa sempena Hari Mesra Waris. Ramai ibu bapa ucap tahniah dan memberitahu reaksi anak-anak mereka apabila mengetahui guru kelas mereka akan bertukar. Rasa terharu apabila diberitahu, ramai murid yang sedih dengan pertukaranku. Maafkan cikgu, kerana walaupun sudah bertahun kita di suatu tempat dan sudah merasa begitu selesa tetapi cikgu perlu berubah! Nabi Muhammad S.A.W pun terpaksa berhijrah untuk mendapatkan sesuatu yang lebih baik! Dunia pun terpaksa kita tinggalkan apabila dipanggil, inikan pula tempat bertugas! Mungkin banyak hikmahnya!

20 Jun 2009

Seawal jam 4.00 pagi, Muaz dikejutkan untuk ke sekolah! 4.30 pagi, bertolak dari SKJ ke SK Sultan Abdul Aziz, Teluk Intan, untuk menyertai Karnival Asrama Peringkat Negeri Perak. Muaz masuk pertandingan sajak, sementara Razman bin Bustam masuk pidato di bawah bimbinganku. Muaz kalah, Razman dapat naib johan! Choral Speaking dan bola jaring mendapat johan, sementara bola dan scareble tempat kedua. Catur dan takraw pula tempat ketiga tetapi SKJ berjaya merangkul johan keseluruhan! Selesai karnival, bertolak pula ke Teluk Batik. Sebelum tidur YDP PIBG belanja makan ikan bakar. Esoknya, pergi pula melawat TLDM. Letihnya tidak terhingga tetapi tak apalah kerana inilah sumbangan terakhirku dalam karnival asrama. Sekolah baruku tiada asrama untuk terlibat. Sampai di rumah lebih kurang pukul 5.00 petang.

22 Jun 2009

Alhamdulillah, rupanya hari ini sekolah baruku bercuti kerana hari Sabtu(20 Jun 2009) ialah Hari Kokurikulum SK Seri Kepayang. Syukur, dapatlah aku rehat dan yang paling bahagia satu tugas penting dah selesai! Aku telefon GB baru, dia kata tak payah datang, cutilah!

23 Jun 2009

Berada di PTTC memberi slot Teknik Menjawab Soalan BM kepada murid-murid cemerlang Tahun 6 di SKJ . Seronok jugak tengok reaksi murid-murid yang teruja melihat animasi yang dimasukkan dalam persembahan powerpoint. Aku cuba yang terbaik, dan harap-harapkan murid dapat memahami dengan jelas dan ingat semua rahsia-rahsia menjawab soalan yang diberikan. Semoga kalian semua mendapat 5A, InsyaAllah!

24 Jun 2009

Berakhirnya khidmat di Sekolah Kebangsaan Jelapang, Taman Meru, memulakan tugas di SK Seri Kepayang Fair Park! Sejarah yang berlalu di SKJ tetap menjadi nostalgia yang tak mungkin dilupakan! Semoga hari-hari yang mendatang membawa bahagia... Amin...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...